İbrahim Özkurt 18/06/2015 Facebook Doğrudan Demokrasi
Çetin, Doğrudan demokrasi, insanların kendilerini ve çevrelerindeki her konuda sorunların
çözümünü; Temsilcileri kanalı ile değil, bizzat tartışma ve karar süreçlerine
dâhil olmaları ile çözmelerinin kurgusal yöntemidir.
Bunun anlaşılmayacak, tanımlanamayacak
ve içinin doldurulmayacak bir yanı yok.
Demokrasilerin her türünde kararlar çoğunlukça alınır. Aksi halde karar alınamaz. Demokrasi zaten karar almak için başvurulan bir yöntemdir. Eğer karar alınacaksa ille de oy birliği beklenmez. Doğrudan demokraside de kararlar çoğunlukla alınır ve pratik ile test edilir. Meclislerde (kadın, gençlik, çevre, etnisite, LGBTİ vb.) alınan kararlar bir sonraki toplantıda gözden geçirilebilir.
Demokrasilerin her türünde kararlar çoğunlukça alınır. Aksi halde karar alınamaz. Demokrasi zaten karar almak için başvurulan bir yöntemdir. Eğer karar alınacaksa ille de oy birliği beklenmez. Doğrudan demokraside de kararlar çoğunlukla alınır ve pratik ile test edilir. Meclislerde (kadın, gençlik, çevre, etnisite, LGBTİ vb.) alınan kararlar bir sonraki toplantıda gözden geçirilebilir.
Ama bu parti ve sendika gibi örgütlerde mümkün
değildir.
Temsili demokraside üyeler
değil, üyelerin yetkilerini devrettiği temsilcilerin çoğunluğu ile, doğrudan demokraside ise tüm
katılımcılarca alınır kararlar. Tek fark budur.
Yani ya temsilcilere havale
edeceksin sorunların çözümünü ve bir nesne gibi davranacaksın ya da bizzat özne
olarak doğrudan karar süreçlerine katılacaksın. Temsilcilere havale etmek demek
nesne ya da sürü halinde kalmayı kabullenmek demektir aynı zamanda.
Yani ya sürü olarak kalacak
insanlık, ya da özgür-özne birey olacağı yöntemi uygulayacak. Mesele bu kadar
basit ve basit olduğu kadar bir birinden ak la kara kadar farklı.
Çetin, demokrasi adı konmasa da( insanların birlikte yaşamak zorunda olmaları nedeni ile) ilk insanlarca uygulanmıştır ve insanlar temsilciler olmaksızın birlikte tartışarak karar almış ve uygulamışlardır.
Çetin, demokrasi adı konmasa da( insanların birlikte yaşamak zorunda olmaları nedeni ile) ilk insanlarca uygulanmıştır ve insanlar temsilciler olmaksızın birlikte tartışarak karar almış ve uygulamışlardır.
Doğrudan demokrasinin en gerçekçi hali sınıfların olmadığı o zamanlar
uygulanmıştır. Ve bu
uygulama binlerce yıl süregelmiştir.
Eski yunan site
devletlerinde ise doğrudan demokrasi sınıfların varlığı nedeni ile aslında azınlık bir zümre tarafından uygulanmıştır ve sorunludur. Çünkü köleler,
kadınlar ve yabancılar karar süreçlerinden dışlanmışlardır.
Temsili demokrasi ise
burjuvazinin icadıdır. Çünkü önceki
feodal düzende demokrasinin
rafa kaldırıldığını görüyoruz.
Burjuvazi baldırı
çıplakların isyan ve devrimlerinin önünü kesmek, isyancıların ve devrimcilerin
de meclise temsilcilerini göndererek ülkeyi meclisin yönetmesini önerir ve bu o
günün isyancı ve devrimcilerince maalesef kabul görür.
Lenin temsili demokrasiye demokratik
merkeziyetçi bir ekleme üretir ama bu maalesef pratikte işlemez. Çünkü demokrasi ile merkeziyetçilik ateşle
barut gibi birlikte işlemez. Lenin bunun
farkına varır ve nispi temsili sistemin daha demokratik olduğunu söyler ama bu da uygulanmaz. Çünkü Lenin ölünce bu önermesi rafa kaldırılır.
Doğrudan demokraside insanlar kümelere-gruplara bölünmüş değillerdir. Her konu katılımcı özne bireylerce tartışılarak alınır. Bir konuda birlikte oy kullanan insanların başka bir konuda farklı konumda olmaları son derece doğaldır.
Doğrudan demokraside insanlar kümelere-gruplara bölünmüş değillerdir. Her konu katılımcı özne bireylerce tartışılarak alınır. Bir konuda birlikte oy kullanan insanların başka bir konuda farklı konumda olmaları son derece doğaldır.
Dolayısıyla azınlık-çoğunluk gibi kümelenmeler doğrudan demokrasinin yöntem
olarak işletildiği meclislerde söz konusu olmaz.
Meclislerde bir siyasi görüşün (partinin) görevli elemanları varsa bunlar her
konuda ortak davranabilirler. Ama bu sorunu meclisler çözebilirler.
Belki de
siyasi partilerin üyelerine söz hakkı verip ama tek oy hakları verilebilir. Ya da
başka bir yöntem bulunur.
Çünkü doğrudan demokraside
katılımcıların özne bireyler olması esas alınır.
Bu nedenle Çetin, Doğrudan
demokraside ” çoğunluk diktatörlüğü” gibi endişelere kapılmamak gerekir.
İnsanlar grup halinde katılmak isterlerse şayet bunun doğrudan demokrasi ile
uyumsuzluğu anlatılır ve mutlaka özgür özneler halinde katılım esas alınır.
Gerekirse bu karar altına alınır. Demokrasi zaten böyle bir şeydir. Sorun çözme
yöntemi yani.
Doğrudan demokrasi, ulus devlette iktidarı ele geçirmek için örgütlenmiş bir siyasi partinin bile uygulaması mümkün. Tabi ki idealize etmeden.. Mümkün olan her durumda doğrudan demokrasi, mümkün olmayan durumlarda da katılımcılık ve temsili yet kurumları oluşturulabilir. Bütün mesele sözde değil, özde demokrat olabilmektedir. Sınıfa ve sıradan üyeye güvenebilmek gerekir ki, doğrudan demokrasi yöntem olarak uygulanabilsin.
Doğrudan demokrasi, ulus devlette iktidarı ele geçirmek için örgütlenmiş bir siyasi partinin bile uygulaması mümkün. Tabi ki idealize etmeden.. Mümkün olan her durumda doğrudan demokrasi, mümkün olmayan durumlarda da katılımcılık ve temsili yet kurumları oluşturulabilir. Bütün mesele sözde değil, özde demokrat olabilmektedir. Sınıfa ve sıradan üyeye güvenebilmek gerekir ki, doğrudan demokrasi yöntem olarak uygulanabilsin.
Ne var ki Marksist-Leninist pratikte bunu
göremedik. Çöküşün belki de en önemli
nedeni bu olabilir. Çünkü doğrudan demokrasi ile insanlığın çözemeyeceği hiçbir
sorun olamaz. Yeter ki, yöntem olarak uygulanabilsin.
Sanırım örgütlenme
modellerini ulus devleti ele geçirmek değil de onu parçalamak üzerine
düşünürsek, yaşam ve çalışma alanlarında özgün ve özgür örgütlenmeler üretilir
ve bu örgütler de doğrudan demokrasi işletilir.
Özellikle
belediyelerin halk meclislerince öz yönetimi hedef alınırsa..
Belediye sınırlarında
gerekirse her mahallede bir meclis, yine kadın, gençlik,
inanç, etnisite, çevre, LGBTİ vb. meclisler oluşturularak (Ki, bu meclisler
doğrudan demokrasi ile işletilir) Doğrudan
demokrasi içine katılım da bu demektir. Yani
kadın, gençlik, etnisite, çevre, LGBTİ gibi meclislerin katılımı. Büyük ilçelerde gerekirse her sokakta sokak
meclisleri oluşturulabilir. Bütün mesele, aralarındaki
koordinasyonun oluşturulmasıdır.
Hedef, ulus devleti parçalamak olunca örgütlenmelerde buna uygun olur.
Hedef, ulus devleti parçalamak olunca örgütlenmelerde buna uygun olur.
ULUS DEVLETİ,
1. Belediyeler. (buna yönelik örgütlenmeyi yukarıya yazdık)
2. Demokratik Özerk bölgeler.
3. Konfederasyonlar.
Şeklinde parçalayarak koordineli bir tarzda halkın doğrudan demokrasi ile işleyen meclislerinin yönetimine kavuşması hedeflenmeli. Yaşam insanlığın önüne iktidarı almayı dayatırsa bile bu tarz örgütlenmeler komün al bir inşanın iktidarlarca da uygulanmasını zorunlu kılar.
Gezegenimiz, söz konusu örgütlenmelerle, koordineli bir tarzda ve tabi ki Enternasyonalist bir anlayışla ve halkların öz yönetimi ile yönetilebilir ve egemen burjuvalar ulus devletleri ile tarihe gömülebilir. Üstelik dünyamızın farklı bölgelerinde bir diğerinden farklı öz yönetimler ve iktidarların çıkması da mümkün olabilir. Bir gün olası bir dünya devrimi alt yapısı hazır bir komün al dünyayı ortaya çıkarır. Tabi ki örgütlenmelerin ekonomik ayağının da bu günden örülmesi zorunludur.
EKONOMİK AYAĞI
Örgütlenmeler sadece siyasi erk için değil, ekonomide de eş anlamlı örülmeli.
Bunu için burjuvalar nasıl 1200’lü yıllarda feodalite içinde kendi ekonomik örgütlenmelerini başlatmışlarsa günümüz işçi- işsiz-köylü-esnaf vb. KOMÜN AL üretim ve tüketim kooperatifleri kurarak kapitalist sistem içinde kendi ekonomik düzenimizi bu günden inşa etmeye başlayabiliriz. Başlamalıyız da. Komün al kooperatiflerde tüm gezegenimizde dayanışma, yardımlaşma ve paylaşma ağları kurmalı. Günümüz teknolojisi ile bu ağlar çok kolaylaştı.
İnsanlık tarihindeki tüm özgürlük-sosyalizm-komünizm için yapılan devrimler önceden ekonomik ayağı oluşturulmadığı için toplum mühendislerinin yönetimleri ile devrimler yeniden egemenlik ilişkilerinin kurulması ile rayından ve özünden koparılarak karşı devrimlerle noktalanmıştır. Çünkü ne işçi sınıfı ne de diğer emekçi kesimler komün al inşa deneyimleri olmadığı için toplum mühendislerine tabi olmuşlardır. Demokrasi de temsili olunca kaçınılmaz sonuç yaşanmıştır.
İnsanlığın zamanı daraldı. Geçmişe çakılıp kalmadan Marksizm’ in ve Anarşizm’ in tüm pratiklerinden de yararlanarak bir an evvel doğrudan demokrasi ile işleyen kurumları yaratarak ulus devleti parçalayıp gezegenimizi üzerinde yaşayan halkların öz yönetimine kavuşmasını ve komün al bir yaşamın inşası için acele etmeliyiz.
1. Belediyeler. (buna yönelik örgütlenmeyi yukarıya yazdık)
2. Demokratik Özerk bölgeler.
3. Konfederasyonlar.
Şeklinde parçalayarak koordineli bir tarzda halkın doğrudan demokrasi ile işleyen meclislerinin yönetimine kavuşması hedeflenmeli. Yaşam insanlığın önüne iktidarı almayı dayatırsa bile bu tarz örgütlenmeler komün al bir inşanın iktidarlarca da uygulanmasını zorunlu kılar.
Gezegenimiz, söz konusu örgütlenmelerle, koordineli bir tarzda ve tabi ki Enternasyonalist bir anlayışla ve halkların öz yönetimi ile yönetilebilir ve egemen burjuvalar ulus devletleri ile tarihe gömülebilir. Üstelik dünyamızın farklı bölgelerinde bir diğerinden farklı öz yönetimler ve iktidarların çıkması da mümkün olabilir. Bir gün olası bir dünya devrimi alt yapısı hazır bir komün al dünyayı ortaya çıkarır. Tabi ki örgütlenmelerin ekonomik ayağının da bu günden örülmesi zorunludur.
EKONOMİK AYAĞI
Örgütlenmeler sadece siyasi erk için değil, ekonomide de eş anlamlı örülmeli.
Bunu için burjuvalar nasıl 1200’lü yıllarda feodalite içinde kendi ekonomik örgütlenmelerini başlatmışlarsa günümüz işçi- işsiz-köylü-esnaf vb. KOMÜN AL üretim ve tüketim kooperatifleri kurarak kapitalist sistem içinde kendi ekonomik düzenimizi bu günden inşa etmeye başlayabiliriz. Başlamalıyız da. Komün al kooperatiflerde tüm gezegenimizde dayanışma, yardımlaşma ve paylaşma ağları kurmalı. Günümüz teknolojisi ile bu ağlar çok kolaylaştı.
İnsanlık tarihindeki tüm özgürlük-sosyalizm-komünizm için yapılan devrimler önceden ekonomik ayağı oluşturulmadığı için toplum mühendislerinin yönetimleri ile devrimler yeniden egemenlik ilişkilerinin kurulması ile rayından ve özünden koparılarak karşı devrimlerle noktalanmıştır. Çünkü ne işçi sınıfı ne de diğer emekçi kesimler komün al inşa deneyimleri olmadığı için toplum mühendislerine tabi olmuşlardır. Demokrasi de temsili olunca kaçınılmaz sonuç yaşanmıştır.
İnsanlığın zamanı daraldı. Geçmişe çakılıp kalmadan Marksizm’ in ve Anarşizm’ in tüm pratiklerinden de yararlanarak bir an evvel doğrudan demokrasi ile işleyen kurumları yaratarak ulus devleti parçalayıp gezegenimizi üzerinde yaşayan halkların öz yönetimine kavuşmasını ve komün al bir yaşamın inşası için acele etmeliyiz.
Yanıt 19.06.2015
Değerli İbrahim arkadaşım,
sen kendince “DOĞRUDAN
DEMOKRASİ' Yİ çözmüşsün.
İmkan verseler pat diye
uygulayıvereceksin.
Ben işi o kadar basit görmüyorum.
Ali arkadaş diyor ki;
“Çetin Arkadaşımızın birçok kaygı ve tespitine
aynen katılıyorum. Bütün bu konuların tek tek ayrıntılı olarak konuşulup
tartışılması ciddi bir ihtiyaç olarak kendisini dayatıyor. Bundan kaçınmamak
gerekir.” Ben Aliye katılıyorum.
Bu konuda daha detaylı
yazacağım ve sanırım üzerinde tartışmamız veya sence sorun çözüldüğüne göre
beni ve benim gibi düşünenleri aydınlatman gerekecek.
Kısaca şunu söylemek
isterim:
DOĞRUDAN DEMOKRASİ, SINIFSIZ
TOPLUMA (KOMÜNİZME GEÇİŞ AŞAMASINA ÇOK YAKLAŞILDIĞI BİR DÖNEMDE), KİŞİLERİN,
TEKNOLOJİNİN VE ÜRETİM ARAÇLRININ ÇOK GELİŞTİĞİ BİR AŞAMADA, İNSANLAR (TÜM
DÜNYADA) ARASINDA SINIFSAL, TOPLUMSAL, ETNİK, KÜLTÜREL EKONOMİK,DİNSEL İNANÇ
FAKLARIN VE DEVLETİN SÖNÜMLENMEYE OLDUKÇA YAKLAŞTIĞI BİR DÖNEMDE UYGULANABİLİR.
Ondan sonra neyin ne ve
nasıl olacağını “O AŞAMAYA GELMİŞ” insanlık çözer.
Günümüzde ise çok basit
işlerde, küçük yerleşim yada üretim birimlerde lokal sorunları çözümlemek için
şüphesiz ki uygulanabilir ve oldukça da yaralı olur, ve uygulandıkça bir kültür
olarak toplum hayatına girer giderek uygulama alanı genişleyebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder