“Tek adam’ teklifi”
Cumhurbaşkanı, bakanları ve
Cumhurbaşkanı yardımcılarını atayabilecek, kararname çıkarabilecek.
Her türlü üst düzey atamayı
doğrudan kendisi yapacak
Cumhuriyet 10.12.2016
Tüm
yetkilerin verildiği Cumhurbaşkanı’nın yargılanması neredeyse olanaksız hale
getiriliyor. Milletvekili sayısı 600’e çıkarılırken, millevekili seçilme yaşı
18’e düşürülüyor, yedek milletvekilliği getiriliyor. Cumhurbaşkanı ile TBMM’nin
karşılıklı olarak seçim kararı alabilmesi sağlanırken, Cumhurbaşkanı bu yetkiyi
tek başına, Meclis ise ancak beşte üç çoğunlukla (360) ile verebilecek.
Cumhurbaşkanı, üst düzey atamaları, bakan ve Cumhurbaşkanı yardımcılarını
belirlemeye, kararname çıkarmaya yetkili olacak. Cumhurbaşkanının partisiyle
ilişiği olabilecek. TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri, 3 Kasım 2019 tarihinde
yapılacak. Böylece Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın görev süresi 3 ay daha
uzatılmış olacak. Başbakan Binali Yıldırım, 2019 yılına kadar görevini
sürdürecek. AKP’nin dün akşam saatlerinde TBMM Başkanlığı’na sunduğu 21
maddelik anayasa değişikliği şu düzenlemeleri öngörüyor: Vekil sayısı 600’e
çıkıyor: Milletvekili sayısı 550’den 600’e çıkarılıyor. Vekillik yaşı 18:
Milletvekili seçilme yaşı 18’e indirilirken, bu yaşta vekil seçilecek olanlar
askerlikten muaf tutuluyor. Yedek vekillik geliyor
İki seçim aynı
anda: TBMM ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri 5 yılda bir aynı gün yapılacak. Süresi
biten milletvekili yeniden seçilebilecek. Yedek milletvekilliği: TBMM üyeliğinin
düşmesi, düşürülmesi ölüm ile diğer boşalma hallerinde boşalan üyelikler aynı
siyasi partinin yedek milletvekilleriyle doldurulacak. Siyasi partilerin seçim
çevrelerindeki milletvekili aday listelerinde bulunup da seçilemeyen adaylar
bulundukları sıra esas alınarak yedek milletvekili sayılacak. Ayrıca siyasi
partiler genel seçimlerde her seçim çevresinde en az 2 olmak üzere seçilecek
milletvekili sayısının beşte biri oranında, bağımsız adaylar ise bir yedek
milletvekili adayı gösterilecek. Milletvekillerinde boşalma olması halinde
boşalan üyeliklere öncelikle o seçim çevresindeki asıl aday listesinde bulunup
da seçilemeyen yedek milletvekilleri ikame olunacak.
Bir seçim çevresinde tüm
milletvekillerinin aynı siyasi parti adayları tarafından kazanılmış olduğu
hallerde, yedek milletvekili listesindeki adaylar sırayla boşalan
milletvekilliğine ikame olunacak. Vekillerin ve TBMM’nin yetkilerine tırpan:
TBMM’nin yetkileri arasından ‘bakanları denetlemek’ yetkisi ile gensoru
mekanizması kaldırılıyor. Milletvekilleri yalnızca yazılı soru önergesi
verebilecek, sözlü soru önergesi veremeyecek. Vekiller, en geç 15 gün
içerisinde yanıtlanmak üzere Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlara yazılı
soru önergesi verebilecek. Cumhurbaşkanı adayı doğuştan Türk vatandaşı olacak:
Cumhurbaşkanı, 40 yaşını doldurmuş, yüksek öğrenim yapmış, milletvekili seçilme
yeterliliğine sahip, doğuştan Türk vatandaşı olanlar arasından, doğrudan halk
tarafından seçilecek. Siyasi parti grupları ve 100 bin seçmen:
Cumhurbaşkanlığı’na 20 milletvekilinin yazılı önerisiyle aday göstermesi hükmü
kaldırılırken, yalnızca siyasi parti grupları ile en son yapılan genel
seçimlerde toplam geçerli oyların tek başına veya birlikte en az yüzde 5’ini
almış siyasi partiler ile en az 100 bin seçmen aday gösterebilecek.
Aday
ölümüne önlem Adayın ölmesi
olasılığına önlem: Cumhurbaşkanlığı seçimininde geçerli oyların salt çoğunluunu
alan aday seçilmiş sayılacak. İlk oylamada bu çoğunluğun sağlanamaması
durumunda bu oylamayı izleyen 2. pazar günü ikinci oylama yapılacak. Bu
oylamaya, ilk oylamada en çok oy almış iki aday katılacak ve geçerli oyların
çoğunluğunu alan aday Cumhurbaşkanı seçilecek. İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan
adaylardan birinin herhangi bir nedenle seçime katılmaması halinde, ikinci
oylama, boşalan adaylığın birinci oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi
suretiyle yapılacak. İkinci oylamaya tek adayın kalması halinde, bu oylama
referandum şeklinde yapılacak. Cumhurbaşkanı’nın görevleri:
Cumhurbaşkanı yardımcıları ile
bakanları, üst düzey kamu yöneticilerini atayacak ve görevlerine son verecek.
Yabancı devletlere büyükelçileri gönderecek ve Türkiye’ye gönderilecek yabancı
devlet temsilcilerini kabul edecek. Uluslararası anlaşmaları imzalayıp
yayımlayabilecek. Anayasa değişikliklerine ilişkin yasaları gerekli gördüğü
takdirde halkoyuna sunacak. Milli güvenlik politikalarını belirleyecek ve
gerekli önlemleri alacak. TSK’nin başkomutanlığını temsil edecek, TSK’nin
kullanılmasına karar verecek.
Kararname yetkisi: Cumhurbaşkanı,
yürütme yetkisine ilişkin konularda Cumhurbakanlığı kararnamesi çıkarabilecek.
Anayasanın temel haklar ve özgürlükleri ile siyasi hakları düzenleyen
bölümleriyle ilgili kararname düzenlenemeyecek. Anayasada özellikle kanunla
düzenlenmesi öngörülen konularda kararname çıkarılamayacak. Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ile kanunlarda farklı hükümler bulunması halinde kanun hükümleri
uygulanacak. TBMM’nin aynı konuda kanun çıkarması durumunda Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi hükümsüz hale gelecek.
Kanunların uygulanmasını sağlamak üzere
ve bunlara aykırı olmamak şartıyla yönetmelikler çıkarabilecek. Ayrıca
anayasada ve kanunlarda verilen seçme ve atama görevleri ile diğer görevleri
yerine getirecek ve yetkileri kullanacak.
Yüce Divan neredeyse
imkansız:Cumhurbaşkanı hakkında bir suç işlediği iddiasıyla TBMM üye
tamsayısının salt çoğunluğuyla (301) soruşturma önergesi verilebilecek.
Komisyon, ancak üye tam sayasının beşte üçünün (360) gizli oyuyla kurulabilecek.
Cumhurbaşkanı’nın Yüce Divan’a sevkine karar verilebilmesi için ise üçte iki
(400) çoğunluk aranacak. Hakkında soruşturma açılmasına karar verilen
Cumhurbaşkanı seçim kararı alamayacak. Yüce Divan’da seçilmeye engel bir suçtan
mahkum edilen Cumhurbaşkanı’nın görevi sona erecek. Cumhurbaşkanı, görevi sona
erdikten sonra da ancak Yüce Divan’da yargılanabilecek.
İstediği kadar yardımcı atayabilecek:
Cumhurbaşkanı, seçildikten sonra bir veya daha fazla Cumhurbaşkanı yardımcısı
atayabilecek. Cumhurbaşkanlığı makamının herhangi bir nedenle boşalması halinde
45 gün içinde Cumhurbaşkanı seçimi yapılacak. Yenisi seçilene kadar
Cumhurbaşkanı yardımcısı, Cumhurbaşkanlığı’na vekalet edecek. Genel seçime bir
yıl ve daha az kalmışsa TBMM seçimi de Cumhurbaşkanı seçimi ile birlikte
yenilenecek.
Vekil bakan olursa: Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanlar, Cumhurbaşkanı tarafından atanacak ve görevden
alınacak. Milletvekilleri, Cumhurbaşkanı yardımcısı ve bakan olarak atanırlarsa
üyelikleri sona erecek. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar da Yüce Divan’da
yargılanabilecek ve aynı Cumhurbaşkanı’nın yargılanmasındaki oy oranları
aranacak. Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar, göreviyle ilgili olmayan
suçlarda yasama dokunulmazlığına ilişkin hükümlerden yararlanacak.
Bakanlık sayıları kararname ile
belirlenecek: Bakanlıkların kurulması, kaldırılması, görevleri ve yetkileri ile
teşkilat yapısı Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenecek.
Avantaj
‘Başkan’da Fesih yetkisinde Cumhurbaşkanı
avantajlı: TBMM, üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu (360) ile seçimlerin
yenilenmesine karar verebilecek. Bu halde genel seçim ile Cumhurbaşkanlığı
seçimi birlikte yapılacak. Cumhurbaşkanı’nın seçimlerin yenilenmesine karar
vermesi halinde genel seçim ile Cumhurbaşkanlığı seçimi birlikte yapılacak.
Cumhurbaşkanı’nın ikinci döneminde Meclis tarafından seçimlerin yenilenmesine
karar verilmesi halinde Cumhurbaşkanı bir defa daha aday olabilecek.
OHAL yetkisi Cumhurbaşkanı’nda:
Cumhurbaşkanı, savaş hali, savaşı gerektirecek bir durumun baş göstermesi,
ayaklanma olması veya vatan veya Cumhuriyet’e karşı kuvvetli ve eylemli bir
kalkışmanın veya ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten veya dıştan tehlikeye
düşüren şiddet hareketlerinin yaygınlaşması, anayasal düzeni veya temel hak ve
hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerinin ortaya
çıkması, kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması, tabii afet, tehlikeli salgın hastalıklar
veya ağır ekonomik bunalım hallerinde yurdun tamamında veya bir bölgesinde
süresi 6 ayı geçmemek üzere OHAL ilan edebilecek. OHAL ilanı kararı verildiği
gün Resmi Gazete’de yayımlanacak ve aynı gün TBMM’nin onayına sunulacak. OHAL
sırasında Cumhurbaşkanı, kararname çıkarabilecek. Bu kararnameler bir ay içinde
Meclis’te görüşülerek karara bağlanacak. Aksi durumda kararnemeler
kendiliğinden yürürlükten kalkacak.
İdareler kararname ile düzenlenecek:
Merkezi idare kapsamındaki kamu kurum ve kuruluşlarının, kuruluş, görev, yetki
ve sorumlulukları Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile düzenlenecek. Askeri yargı
kaldırılıyor: Askeri Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi kaldırılacak.
HSYK’nin yapısı değişiyor: HSYK, 22
üyesi 12’ye düşürülerek yeniden düzenleniyor. Adalet Bakanı, kurulun başkanı
olacak. Bakan dışındaki 5 üye Cumhurbaşkanı, 6 üye ise TBMM tarafından
seçilecek.
Bütçe teklifi: Bütçe teklifini
Cumhurbaşkanı, mali yılbaşından en az 75 gün önce TBMM’ye sunacak. Teklifin
kabul edilmemesi halinde bir önceki yıl bütçesi yeniden değerlendirme oranına
göre artırılarak yürürlüğe konulacak.
MGK’den Jandarma çıkıyor: MGK üyeleri
arasında yer alan Jandarma Genel Komutanı, kurul üyeliğinden çıkarılacak.
MGK’ye Cumhurbaşkanı yardımcıları da üye olacak. MGK genel Sekreterliği’nin
teşkilatı ve görevleri kararnameyle düzenlenecek.
Yerel yönetimlerde yetki
Cumhurbaşkanı’nda: Yerel yönetimlerin belirli kamu hizmetlerinin görülmesi
amacı ile kendi aralarında birlik kurmaları, görevleri, yetkileri, maliye ve
kolluk işleri, merkezi idare ile karşılıklı bağ ve ilgileri Cumhurbaşkanlığı
kararnamesi ile düzenlenecek.
Kararnameler Anayasa Mahkemesi’ne
götürülebilecek: Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, AYM’nin denetimine tabi
olacak.
AYM’ye iki parti gidebilecek: Yasalar
ile Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin iptali için Anayasa Mahkemesi’ne TBMM’de
en fazla üyeye sahip iki siyasi parti grubu ile üye tam sayısının en az beşte
biri (120) milletvekili başvurabilecek.
Cumhurbaşkanı’nın veto ettiği yasalar:
Cumhurbaşkanı’nın veto ettiği yasalar ancak TBMM’de üye tamsayısının salt
çoğunluğu ile (301) kabul edilirse Cumhurbaşkanı tarafından yayımlanacak
DDK soruşturma yapabilecek: Devlet
Denetleme Kurulu, kamu kurum ve kuruluşları ile meslek örgütleri ve vakıflarda
incelemenin yanısıra idari soruşturma da yapabilecek. DDK’nin görev alanına
silahlı kuvvetler de dahil edilecek.
AYM’nin üye sayısı düşecek: Askeri
Yargıtay ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesi’nin kaldırılmasıyla birlikte Anayasa
Mahkemesi’nin 17 olan üye sayısı 15’e düşürülecek.
Seçimlerde 1 yıl kuralı kaldırılıyor:
Genel seçim ile yerel seçim arasında 1 yıldan az süre kalması durumunda iki
seçimin birleştirilerek yapılmasına ilişkin hüküm kaldırılacak. Bu durumda
yerel seçimler Mart 2019 tarihinde yapılacak.
Gül: Ortak bir mutabakat Parsak: Seyirci
kalmadık
Anayasa değişiklik teklifinin AKP’li 316
milletvekilinin imzasıyla TBMM Başkanlığı’na sunulmasının ardından AKP’li
Abdülhamit Gül ve MHP’li Mehmet Parsak ortak basın toplantısı düzenledi. AKP’li
Gül, 2007 referandumundan sonra Türkiye’de fiili bir durumun ortaya çıktığını
belirterek, “Bir melez hükümet sistemi ortaya çıktı. Bir krizin olmamasının
sebebi iktidarda tek partinin olmasından kaynaklı” dedi. Gül, 15 Temmuz’un
ardından milletin siyasete krizleri ortadan kaldırın diye ödev verdiğini ifade
etti. Yürütmeyi halkın tayin ettiği bir değişikliğin zaruri olduğunu kaydeden
Gül, “Bu bir ortak mutabakat, milli mutabakat. Her iki partinin ortak uzlaşı
metnidir” dedi. 367 krizini anımsatarak CHP’yi eleştiren MHP’li Mehmet Parsak
da 2011 yılında kurulan komisyonda anayasanın ilk dört maddesinin
değiştirilmesinin teklif edildiğini, Türk anayasası olmasının tartışıldığını
belirterek isim vermeden HDP’yi de eleştirdi. Parsak, süreç devam ederken
seyirci kalmanın da mümkün olduğunu ancak MHP’nin seyirci kalmadığını
belirterek, “MHP sürece yapıcı kendi siyasi yaklaşımları ve Türk milletinin
menfaatleri doğrultusunda kayda değer önerilerini sunmuş ve kayda değer
neticeleri almıştır” diye konuştu. Konuşmaların ardından gazetecilerin sorularını,
‘soru almayacaklarını’ belirterek yanıtlamayan Parsak ve Gül, tokalaşarak poz
verdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder