Türk Standartları
Enstitüsü’nün yaptığı araştırmada bakım firmalarının yapmış olduğu bakımların
yüzde 95’inin sahte olduğu ortaya çıktı
T24 20.10.2014
Mecidiyeköy’de 10 işçinin can verdiği asansör kazası hafızalarda
tazeliğini korurken Türk Standartları Enstitüsü’nün (TSE) 39 ildeki muayene
sonuçları ihmaller zincirini ortaya çıkradı. 49 bin 450 asansörün yüzde 73’ü,
yüksek risk taşıdığı için kırmızı etiket aldı, bunların arasında Haseki ve
Samatya hastaneleri dikkat çekti. Mühürlenmesi gereken asansörlerin yüzde 90’ı,
etiketler kaldırılarak kullanılmaya devam ediyor.
Zaman'da yer alan habere göre, kamu kurumları ve hastane asansörleri ise
apartmanlardan daha kötü çıktı. Samatya ile Haseki hastanelerindeki asansörler
kırmızı etikete rağmen kullanılmaya devam ediyor. Şişli Etfal’de yeşil etikete
karşın sık sık arıza yaşanıyor. Antalya’nın Kepez ilçesinde üç yıl önce yapılan
48 dairelik TOKİ bloklarındaki asansörlerde eksik malzeme kullanıldığı ortaya
çıktı. Ani düşmeye karşı frenleme sisteminin yetersiz olması sebebiyle
‘kullanılması tehlikelidir’ yazısıyla vatandaşlar uyarıldı. Ancak bina
sakinleri canı pahasına asansörleri kullanmayı sürdürüyor.
TSE’nin gerçekleştirdiği asansör denetimleri, tehlikenin boyutunu gözler
önüne serdi. Kamu kurumlarının yanı sıra apartman ve site gibi sivil binaların
da yer aldığı 49 bin 450 asansör incelendi. Periyodik muayeneler sonunda
asansörleri yüze 73’ü (36 bin 500’ü) can ve mal güvenliği açısından her an kaza
oluşturabilecek ‘tehlike’ işareti olan ‘kırmızı etiket’le işaretlendi. TSE
uzmanları tarafından hazırlanan rapor, periyodik muayeneye alınan kamu
kurumları ve hastane asansörlerinin apartmanlardakinden daha kötü durumda
olduğunu gösterdi. Bazı kamu kurumlarında ve özel şirketlerde, yöneticilerin
tehlike işaretini tepkilerden korktukları için kaldırdığı anlaşıldı.
TSE Avrupa Yakası Sorumlusu İstanbul Proje Koordinatörü Erdinç Balcı, “Kamu
kuruluşları ve özel sektörlerde kırmızı etiket iliştirildiğinde yöneticiler
asansör üzerine iliştirilen kırmızı ve sarı etiket olmasından rahatsız
oluyorlar ve gayri resmi bir şekilde etiketi kaldırtıyorlar.” diyor.
Yöneticilerin yaklaşık yüzde 90’ının bu etiketleri kaldırarak insan hayatını
tehlikeye attığını söyleyen Balcı, bu tip asansörlerin mühürlenmesi gerektiğini
vurguluyor. Ardından vatandaşlara çağrıda bulunuyor: “Halkımız TSE kontrolü
yapılmış ama güvenlik etiketi bulunmayan asansörlerin bina kimlik numarasını
alıp TSE’yi ararsa, asansörlerinin hangi güvenlik etiketi aldığını
öğrenebilir.”
Asansör bakım ve işletme yönetmeliği gereği kırmızı etiket ilişkilenmiş
asansörlere ilgili belediyeler mühür vurması gerektiğine dikkat çeken Erdinç
Balcı, “2012 yılında kırmızı etiket ilişkilendirilen asansör sayısı yüzde 92
iken, 2014 yılında yüzde 73’e düştü. Ancak bu gelişme tehlike göz önüne
alındığında anlamsız kalıyor. İlgili belediyeler asansörleri denetleyip mühür
vurmuyor.” ifadelerini kullanıyor. Balcı, her yıl binlerce asansör kazası
meydana geldiğini ancak bunların yüzde 90’ının kayıtlara geçmediğini de
kaydediyor ve ekliyor: “Zira bu kazalar bireysel ilişkilerle absorbe ediliyor.”
'Bakım firmalarının yapmış olduğu bakımların yüzde 95’i sahte'
Araştırma, ‘yeni bakım yapıldı’ denilen birçok asansöre hiç bakım
yapılmadığını da gözler önüne serdi. Erdinç Balcı, “Bakımlar, ayarlar ve
gerekli parça değişimleri ile ilgili asansör bakım şirketlerinin kayıtlarını
inceledik. Maalesef bu bakımların yüzde 95’i sahte ve yanıltıcı kayıtlardır.
Asansör bakım şirketleri paraya ve ranta endeksli hizmet veriyor.” tespitinde
bulunuyor. Asansörlerin kontrollerini yapan firmaların çoğunun yetersiz
olduğunu da şöyle anlatıyor: “Bu işi Türkiye’de en iyi yapan iki kuruluş var;
TSE ve Makine Mühendisleri Odası. Ancak sektörün çoğunluğu hareket ve manevra
kabiliyeti düşük insanların bulunduğu, emeklilerden oluşan birçok muayene
kuruluşundan oluşuyor. Bunlar ranta ve paraya dayalı firmalar. Piyasada
‘çantacı’ olarak biliniyorlar.”
Hastanelerde asansöre binmek çok riskli
İstanbul’daki bazı büyük devlet hastanelerinin asansörleri de tehlike
saçıyor. İstanbul Üniversitesi Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde yapılan
kontrollerde asansörlerine kırmızı etiket verildi. Ancak hastane yönetimi
tarafından henüz bir çalışma yapılmadı. Aynı şekilde Haseki Eğitim ve Araştırma
Hastanesi de TSE tarafından yapılan kontroller sonucunda kırmızı etiket aldı.
Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde ise asansörlerde yeşil
etiket olmasına rağmen 30 dakika içerisinde farklı asansörlerde toplam 6 defa
arıza gerçekleşti. Ayrıca Bakırköy’de bulunan Dr. Sadi Konuk Eğitim ve
Araştırma Hastanesi’nde henüz muayenenin yapılmadığı görüldü.
Denetimlerde TOKİ skandalı
Antalya Kepez’de yapılan incelemeden skandal çıktı. TOKİ binalarının
asansörlerinde eksik malzeme kullanıldığı tespit edildi. Güneş Mahallesi’nde
Haziran 2011'de sahiplerine teslim edilen binalarda geçtiğimiz çarşamba
inceleme yapıldı. Asansör sisteminde bazı malzemelerin kuruluş aşamasında eksik
yapıldığı, ani düşmeye karşı frenleme sistemin yetersiz olduğu, aşırı elektrik
akımını kesmeye yarayan sigorta sistemi gibi zorunlu ekipmanın kullanılmadığı
belirlendi. Bunun üzerine asansörlere tehlikeli olduğunu belirten yazılar
yapıştırıldı. Ancak TOKİ sakinlerinin asansörleri canı pahasına kullanmaya
devam ettiği görüldü.
Etiketler ne anlama geliyor?
Asansörlerin güvenlik durumu, asansör bakım ve işletme yönetmeliğinde
belirtilen koşullar çerçevesinde üç farklı renkte etiketle tanımlanıyor.
Kırmızı etiket, can ve mal güvenliği için yüksek risk taşıyan asansörlere
veriliyor. Kırmızı etiketli asansör, belediyeye bildirilir ve sorun
giderilinceye kadar kullanılmaz. Sarı etiket, can ve mal güvenliği için kabul
edilebilir seviyeyi anlatır. Yeşil etiket, can ve mal güvenliğiniz için hiçbir
risk taşımayan asansörlere iliştirilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder